Konspekt lekcji matematyki przeprowadzonej w klasie V
Temat :Klasyfikacja czworokątów- utrwalenie wiadomości.
Cele główne lekcji: ◦ utrwalenie wiadomości o czworokątach ◦ uczenie organizowania pracy oraz odpowiedzialności za wykonywaną pracę, ◦ kształtowanie umiejętności formułowania wniosków. Cele operacyjne: ◦ uczeń utrwali pojęcie wielokąta i jego cechy ◦ rozpozna i nazwie poszczególne czworokąty ◦ narysuje czworokąt na podstawie danych ◦ rozpozna i narysuje przekątne ◦ utrwali pojęcie równoległości ◦ uczeń współpracuje w grupie ◦ uczeń zaplanuje swoje działania
Metoda: ◦ aktywizująca –grupy zadaniowe, gry dydaktyczne ◦ ćwiczenia utrwalające Forma pracy: ◦ grupowa, indywidualna
Środki dydaktyczne: modele wielokątów, karty pracy, przybory geometryczne.
TOK LEKCJI: 1. Podanie tematu i wyjaśnienie celu lekcji. 2. Każde dziecko otrzymuje kartonik z nazwą czworokąta i musi odszukać rysunek czworokąta wśród rozłożonych na stole modeli figur. Po odszukaniu właściwej figury każdy przykleja sobie kartkę z danym czworokątem(czorokąty mogąsię powtarzać)
3. Po przyklejeniu czworokątów uczniowie siadają w kręgu, każdy przedstawia się jakim jest czworokątem, podaje cechy charakterystyczne dla danej figury.
4. Nauczyciel zadaje pytania i prosi o wstanie osoby, które "spełniają podane warunki", po odpowiedzi siadają na miejsca. Po każdym pytaniu analizujemy, czy wszyscy właściwi uczniowie wstali np.: ◦ Proszę, aby „wstały czworokąty”, które mają chociaż jedną parę boków równoległych. Jak nazywamy tę grupę czworokątów? Odp: trapezy. Po odpowiedzi uczniowie siadają ◦ Niech wstaną czworokąty, które mają dwie pary boków równoległych. Jak nazywamy tę grupę czworokątów? Odp: równoległoboki
◦ Proszę, aby wstały "osoby będące takimi czworokątami", które mają wszystkie kąty proste Jak nazywamy tę grupę czworokątów? Odp: prostokąty
◦ Niech wstaną czworokąty, które mają wszystkie boki równe. Jak nazywamy tę grupę czworokątów? Odp: romby
◦ Proszę, aby wstały osoby, które są czworokątami o rónych sąsiednich dwóch bokach. Wstają latawce. Który z czworokątów pasował do wszystkich grup? odp.KWADRAT 5. Następnie następuje podział na grupy. Najpierw uczniowie przechodzą na dwie strony : „ czworokąty, które są równoległobokami i te które nie są równoległobokami.” Następnie z pierwszej grupy wybieramy prostokąty i te, które nie są prostokątami, a drugą grupę dzielimy na trapezy i latawce. W ten sposób otrzymujemy cztery grupy zadaniowe.
6. Każda grupa siada przy stoliku i otrzymuje kartkę z zapisanymi zadaniami; I grupa : Narysuj prostokąt, którego przekątne mają długość 20 cm przecinają się pod kątem 50º. II grupa: Narysuj kwadrat, którego przekątne mają 20 cm długości. III grupa: Narysuj romb o przekątnych 20 cm i 14 cm. IV grupa: Narysuj równoległobok o przekątnych 10cm i 18 cm. Uczniowie ustalają sposób rozwiązania, muszą ustalić, jak wyglądają przekątne w poszczególnych czworokątach. Następnie prezentują swoje prace.
7. Każda grupa otrzymuję kartkę z tym samym zadaniem. Należy wybrać zdania prawdziwe spośród podanych zdań: ◦ Każdy kwadrat jest rombem ◦ Każdy trapez jest równoległobokiem. ◦ Równoległobok, który ma wszystkie kąty proste, jest prostokątem.
Podsumowanie lekcji: nauczyciel dokonuje oceny pracy uczniów i omawia zadanie domowe.
Opracowała Halina Mockiewicz
|